Khan Academy to organizacja non-profit, której misją jest zapewnienie darmowej edukacji na światowym poziomie dla każdego, niezależnie od miejsca zamieszkania. Organizacja oferuje tysiące lekcji z matematyki, nauk ścisłych i nauk humanistycznych dla uczniów w każdym wieku.

Jednak każdy uczeń jest inny i jego zrozumienie poszczególnych koncepcji oraz umiejętności różni się znacznie. Niektórzy przechodzą przez materiał z łatwością, inni potrzebują pomocy krok po kroku. Kiedy pandemia COVID-19 zakłóciła funkcjonowanie wielu systemów edukacyjnych, ta różnorodność stała się jeszcze większym problemem.

Wykorzystanie GPT-4 w edukacji

Dzisiaj Khan Academy ogłasza, że wykorzysta GPT-4 do zasilania Khanmigo – asystenta opartego na sztucznej inteligencji, który będzie pełnił funkcję wirtualnego nauczyciela dla uczniów oraz asystenta dla nauczycieli. Organizacja non-profit zaczęła testować najnowszą wersję modelu językowego OpenAI w 2022 roku i początkowo udostępni program pilotażowy Khanmigo ograniczonej liczbie uczestników, choć wszyscy zainteresowani mogą zapisać się na listę oczekujących.

„Uważamy, że GPT-4 otwiera nowe horyzonty w edukacji” – mówi Kristen DiCerbo, Chief Learning Officer w Khan Academy. „Wiele osób od dawna marzyło o tego rodzaju technologii. Jest to przełomowe i zamierzamy odpowiedzialnie przeprowadzać testy, aby zbadać, czy może być skutecznie wykorzystywane w nauczaniu i uczeniu się”.

Odpowiedzialne eksplorowanie możliwości AI

Khan Academy prowadzi program pilotażowy Khanmigo, aby odpowiedzialnie eksplorować możliwości sztucznej inteligencji. Wczesni uczestnicy będą obserwować ewentualne błędy, zwłaszcza w pytaniach matematycznych, i zgłaszać je do poprawienia.

Jedną z kluczowych zdolności GPT-4 jest zrozumienie pytań i poleceń zadawanych w swobodnej formie. Ta umiejętność – prowadzenia ludzko-podobnej wymiany zdań – daje Khan Academy najważniejsze narzędzie: zadawanie każdemu uczniowi indywidualnych pytań, które pobudzają głębszą naukę.

„Jednym z problemów, z którymi borykają się wszystkie firmy zajmujące się edukacyjnymi technologiami, jest to, jak sprawić, że uczniowie będą się bardziej zastanawiać nad treścią, której się uczą” – mówi DiCerbo. „Jak zmusić ich do myślenia o pytaniach typu: \'Dlaczego odpowiedziałeś w ten sposób? Dlaczego uważasz, że to jest prawda? Co by się stało, gdyby…?’ Dlatego staramy się, aby uczniowie nie tylko rozumieli, jak rozwiązywać problemy, ale także pojmowali koncepcje stojące za nimi”.

Wstępne testy przeprowadzone przez Khan Academy wskazują, że GPT-4 może wkrótce pomóc uczniom zrozumieć większe znaczenie tego, czego się uczą, czy nauczyć się konkretnych aspektów programowania komputerowego.

„Wszystko to było przedmiotem naszych przemyśleń, a potem pojawił się GPT-4” – mówi dyrektor inżynierii, Shawn Jansepar. „Widzimy w tej technologii potencjał przyspieszenia naszego planu wprowadzenia na platformie większej liczby funkcji przypominających nauczyciela w ciągu najbliższych kilku lat oraz oferowania możliwości, o których wcześniej tylko marzyliśmy. Bez potężnego modelu językowego na dużą skalę te pomysły byłyby nieosiągalne, ale teraz uważamy, że możemy poczynić prawdziwe postępy”.

GPT-4 jako wsparcie dla nauczycieli

Dostosowanie GPT-4 dla potrzeb nauczycieli jest również priorytetem dla Khan Academy. Organizacja non-profit testuje różne sposoby wykorzystania GPT-4 przez nauczycieli, takie jak tworzenie tekstów wprowadzających do lekcji czy przygotowywanie materiałów dydaktycznych.

„Jeszcze bardziej ekscytujące jest potencjalne wsparcie, jakie GPT-4 może zapewnić nauczycielom w indywidualizacji nauczania dla każdego ucznia” – mówi dyrektor ds. programów i zarządzania produktem, Ricky Chandarana. „Myślimy, że nauczyciele mogliby użyć GPT-4, aby szybko i łatwo uzyskać informacje o postępach każdego ucznia w ich klasie w ramach Khan Academy. Zamierzamy przetestować tę funkcję w najbliższej przyszłości”.

„Jak często uczniowie pytają: \'Po co mam się tego uczyć? Dlaczego mam się tym przejmować?’ – mówi DiCerbo. „A już na wczesnym etapie testowania GPT-4 przedstawiliśmy uczniom te pytania. GPT-4 odpowiada na nie w sposób dostosowany do zainteresowań uczniów, dzięki czemu każdy uczeń może uzyskać indywidualne motywacje do nauki”.